Jobport werkt samen met gemeentes en andere (publieke) organisaties. Om de toegang tot deze diensten goed te beveiligen, maakt men gebruik van eHerkenning. eHerkenning is een betrouwbare manier om als bedrijf of organisatie in te loggen op de website van een (overheids)dienstverlener.
Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een betrouwbaar inlogsysteem speciaal ontwikkeld voor bedrijven en organisaties in Nederland. Het biedt een veilige en eenvoudige manier om in te loggen bij een (overheids)dienstverlener om een online dienst te gebruiken.
Inloggen gebeurt via één van de 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Authenticatie en autorisatie wordt gedaan door deze leverancier. Authenticatie en autorisatie is het identificeren van de gebruiker, bijvoorbeeld a.d.h.v een e-mailadres en wachtwoord, en het het controleren of de gebruiker de juiste rechten heeft en toegang mag hebben tot de dienst. Vergelijkbaar met een identiteitskaart, verifieert het inlogsysteem de identiteit van gebruiker en zorgt het ervoor dat alleen gemachtigde personen toegang krijgen.
Hoe werkt eHerkenning?
Nog geen eHerkenning? Zie Ik heb nog geen eHerkenning, wat nu? hieronder voor meer info, de voorwaarden en een stappenplan.
Heb je eHerkenning, dan kun je hiermee inloggen op een dienst zoals Jobport of HalloWerk. Bij het inloggen maak je gebruik van het inlogsysteem van de door jouw gekozen eHerkenning leverancier. Dit systeem verifieert je identiteit en controleert of je gemachtigd bent. Klopt alles, dan wordt je doorgestuurd naar de betreffende dienst en ben je ingelogd.
Inloggen met eHerkenning
Om in te loggen op HalloWerk, Jobport en andere diensten maakt de eindgebruiker zich kenbaar via eHerkenning. eHerkenning wordt voornamelijk gebruikt door werkgevers die zijn aangesloten bij een gemeente. Om als werkgever in te kunnen loggen heb je minimaal eHerkenning niveau 3 (EH3) nodig.
De accountmanager van de gemeente stuurt je een uitnodiging via e-mail.
Via de Meld je aan knop in deze uitnodigingsmail kun je de uitnodiging accepteren.
Na het accepteren van de voorwaarden wordt je (automatisch) doorgestuurd om in te loggen via eHerkenning (Digidentity, een erkende aanbieder van eHerkenning).
Kies hier via welke leverancier je wil inloggen. Kies de leverancier waarbij je eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau niveau 3 (EH3) hebt aangevraagd.
Log op de website van jouw eHerkenning leverancier in met de gegevens van de gemachtigde gebruiker. Het systeem verifieert je identiteit en controleert of je gemachtigd bent. Klopt alles, dan wordt je doorgestuurd en ben je ingelogd.
Veelgestelde vragen / FAQ
Ik heb nog geen eHerkenning, wat nu?
Kies dan een leverancier en vraag eHerkenning aan. eHerkenning aanvragen kan direct via de website van de leverancier.
Let bij het aanvragen van eHerkenning er op dat:
Minimaal betrouwbaarheidsniveau niveau 3 (EH3).
Dat de eHerkenning leverancier ‘alle doeleinden’ selecteert. HalloWerk valt hieronder.
Dat de eHerkenning op jouw naam staat. eHerkenning is vereist op persoonsniveau.
Hulp nodig bij het aanvragen van eHerkenning? Bekijk het Stappenplan
In kan niet inloggen met eHerkenning
Gaat er iets fout tijdens het inloggen? Dan kan dat aan verschillende dingen liggen.
Controleer onderstaande lijst of jouw foutmelding erbij staat. Staat je probleem er niet bij, neem dan contact op met degene die je heeft uitgenodigd. Vermeld hierbij het webadres (URL) waar je niet verder komt. Deze vind je bovenaan de browser in de adresbalk. Dit kan bijvoorbeeld werkgevers.hallowerkrijnmond.nl of ehlogin.we-id.nl/ad113/Login/LoginUsername zijn.
Mijn gebruikersnaam en wachtwoord kloppen niet
Krijg je de melding dat je probeert in te loggen met een ongeldig gebruikersnaam of wachtwoord? Controleer dan je login gegevens en vraag eventueel een nieuw wachtwoord aan. Dit kun je doen via de website van jouw eHerkenning leverancier. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de leverancier waar je eHerkenning hebt aangevraagd.
Mijn eHerkenning leverancier geeft aan dat Inloggen niet mogelijk is
Krijg je de melding dat inloggen niet mogelijk is, of heb je geen machtiging voor de dienst? Controleer dan het volgende:
Controleer het eHerkenning niveau en bevestig de machtiging van gebruikers
Neem contact op met je eHerkenning leverancier om te verifiëren dat jouw organisatie beschikt over eHerkenning niveau 3 (EH3). Dit geldt voor alle gebruikers die inloggen. Verifieer bij de leverancier ook dat alle personen die willen inloggen gemachtigd zijn.Verifieer je uitnodiging
Neem contact op met de accountmanager (bij de gemeente) om te verifiëren dat je een uitnodiging hebt ontvangen. Vraag eventueel om een nieuw uitnodiging. De accountmanager kan jou (opnieuw) toegang geven (uitnodiging opnieuw versturen).
Ik krijg de melding Je account is niet meer actief.
Krijg je na het inloggen de melding dat je account niet meer actief is? Controleer dan of je een uitnodigingsmail hebt ontvangen. Via de Meld je aan knop in deze e- mail kun je de uitnodiging accepteren. Heb je al een account (uitnodiging geaccepteerd), maar deze is niet meer actief, dan krijgt je ook deze melding. Neem dan contact op met degene die je heeft uitgenodigd. Dit zal in veel gevallen de accountmanager (bij de gemeente) zijn. Hij of zij kan jou (opnieuw) toegang geven.
Ik krijg de melding Oeps, daar ging iets fout.
Krijg je na het inloggen de melding dat het inloggen mislukt is? Dan is je account mogelijk (nog) niet bij ons bekend. Neem even contact op met degene die je heeft uitgenodigd. Dit zal in veel gevallen de accountmanager (bij de gemeente) zijn. Vermeld aub ook het Incident kenmerk dat zichtbaar is op de webpagina. Dat helpt ons enorm.
Ik ontvang geen wachtwoord reset e-mail
Heb je op Wachtwoord vergeten geklikt maar ontvang je geen e-mail? Controleer dan of je op de juiste plek zit. Wil je een nieuw wachtwoord aanvragen voor je eHerkenning, ga dan naar de website van jouw leverancier, bijvoorbeeld KPN of Wi-ID. Vraag via deze website een nieuw wachtwoord op. Maak je gebruik van eHerkenning, dan kun je geen nieuw wachtwoord opvragen via app.jobport.nl.